Friday, April 9, 2010

Perubahan

11:32 AM
Hafidz, anda sudah berumur sembilan belas tahun. woooohohhh. -.-"" padahal umur 18 taon pun aku dah boleh buat sumthin illegal dah. TAPI AKU TABUAT OKEYH. semua benda aku aku rasa aku nak berubah. starting malam ni. so sekrang proses munasabah.

MUNASABAH: yang positif aku tapenah nampak, so baek aku cari kelemahan aku.

1) penggunaan bahasa 'aku' agak kurang sopan sebenarnya.
2) tak suka basuh kasut untuk tempoh 6 bulan (maybe stahun). kasut utk aku is pakai buang.
3) membazir ** bergantung pada terma dan syarat**
4) money management
5) time management
6) solat management. paling penting. skrg aku terumbang ambing. smbhyang dah okeyh. but, time tak pernah punctual.
7) aku kurang baca hadis2. kecuali usrah.
8) al quran, aku nak kena update satu surah untuk hafalan amal.
9) studi dah mula kurang semangat. ho ha ho ha je lebih. score takpe, but still rasa ilmu di dada tuh kurang topup.
10) mana bacaan Yassin yang selalu paksu aku suruh buat?
11) mana sifat Al Hafidz yang sepatutnya aku ada?
12) terlalu banyak sakit, dan tamampu mencari optimism.

sekrang.....PERUBAHAN.
1) aku nak gunakan "GUA" instead of 'aku'. nampak sopan dan cool.
2) basuh la kasut putih2. yang laen uh, nampak rosak gila gaban, beli la baru. eheh.
3) membeli gajet hanya di Malaysia. *=.=**"""" dugaan paling payah la jugak!
4) money management
-makan sehari 20 ruble. paling tinggi. (dah jumpa resepi mengeyangkan dah). sumpah, tiap2 hari aku makan bnde ni je.
-tambang bas or mashrut. aku akan pakai bilet je. seboleh-bolehnya. aku tanak gunak duit orang. aku cuba.
-lepas training terus balik, takyah beli2 air. terus balik
-cancel pmbelian makan bulanan. makan apa yang ada je.
-cancel shopping2. nak beli kat malaysia sudah. banyak benda boleh beli.
-cancel makan2 kat zhar pizza ke ape ke. kcuali atas invitation orang, sebab tanak downkan orang. but kalau sbulan 2 kali, penat ah gua.
-simpan resit utk semakan.
-baju basuh without sabun, or pakai shampoo sudah. ahah. alang2 dah ada washing machine kan?
-elak g kulinari, g stalovoi sudah. nyam2 pon.
5) time management. aku tak risau pasal waktu belajar. coz depends kat mood. but, plg aku risau is smbhyang. kene manage jugak. kadang2 balik ptg mane game dulu la ape la. but, aku jenis studi lambat. so, baek pukul 9 start buat keje la. stop facebook time tuh, kcuali atas sebab kawan2 aku ajak, aku tak kesah la. but, please, satu hari, satu ilmu. itu je.
6)solat management. aku kena be punctual this time, takde dah, "alaa...panjnag lagi zohor. takde2. aku kene be puntual. coz, first is solat. and then, aku kene xtra khusyuk dalam smbhyg.
7) untuk masalah hadis, tak semestinya hadis, but aku prefer aku guna pembacaan islamik2 la. setiap malam sabtu (hari jumaat) aku akan print satu, and baca satu. kecik je. then tampal la kat dinding ni. doa2 ke.
8) aku rasa aku nak hafal surah maryam
9) baca ngan jiwa. bukan ngan kepala yang pikir nak exam. kene tingkatkan fokus kot.
10) aku dah buat semalam. =). terusskan.
11) aku cuba menjadi al Hafidz lepas ni jugak. aku cuba peihara sumthin yang perlu. kalau aku langgar hukum ni, aku sedar, padahnya aku sendiri yang tak happy. aku kene resist je semua benda. biar aku sakit, jangan orang laen. coz itulah hafiz aku. or else, aku sendiri menyalahkan diri aku. tak tenang walauapapun.
12) cuba mencari optimism. but still pesimism pon okeyh jugak sebab it helps me ti prepare for the worse.

yang tak berubah. aku sayang kawan2 aku sampai bila. aku cuba tolong korang jugak nnti. sama2 memba ntu susah senang itu la yang aku cari selama ni. biar bukan semua, asalkan ada. jarak jauh dekat bukan penghalang. itu aku respek.

A 14 years old web designer from Kairouan, Tunisia. And then you write some more information about yourself like this to fill out the space that is left.

0 yakek: