Sunday, August 8, 2010

ramadahan al murtabak. atau al mubarak?

9:00 AM
..17..18..19. fwah. dah sembilan belas tahun rupanya aku ni. lama tuh. but lebih kurang lama la jugak untuk aku jadi cardiologist. heh.
lama la jugak kan? tup tap tup tap, dah nak masuk ramadhan. and ramadhan. syaaban aku tak amek kesah sangat pon. -.-"". ye la, mane tak nye, asalkan ramadhan je, mengeluh. mengeluh mengeluh mengeluh. *sigh*. ape yang berat sangat ramadhan ni? susah sangat ke hah? sakit sangat ke hah? boring sangat ke ramadhan ni hah?
kalau anda jawab semua tidak. anda adalah tepat dan benar. memang ramadhan susah, memenatkan, boring, menyusahkan. MEMANG...
MEMANG RAMADHAN ANDA sebelum ini belum cukup fun bagi anda. belum cukup dirindui oleh anda sebagaimana ulamak lain. standard la kan orang-orang muda zaman kini. tak payah amek contoh jauh-jauh. aku sendiri pon. asal nak masuk ramadhan je, fwah, malam sebelum tuh makan la banyak-banyak. sebab esok tak boleh makan banyak-banyak. normal la kan budaya kita di malaysia. padahal, still aku akan makan banyak-banyak time buka puasa.
mengingatkan balik childhood memories, buat-buat muntah la, pergi ngan member-member kampung kat junction keretapi kampung hujung tuh, semata-mata nak makan kuih, main-main camping kat dalam hutan and makan maggy. macam-macam la. semua dibuat time bulan ramadhan. so apakah signifikannya ramdhan bagi aku ni? pernah ke aku nak pikir pasal ramadhan ni? apa yang aku dah lakukan sepanjang ramadhan aku ni?
ye, maybe aku di sekolah banyak membuat amal ibadat. baca al quran. sebab semua disusun. walaupun tiada paksaan untuk lakukan di sekolah, but, since kita tengok semua member buat kan, takkan kita nak berdiam diri? kita sendiri akan rasa tergerak untuk lakukan. sebab Tuhan. sebab merebut ganjaran Allah. sebab cinta dan rindu kepada Allah. sebab tanak nak dekat dengan Allah. dengan buat kerana 'kawan buat', is not the purest of amal ibadat. i think O.O.
so, semalam, aku bersyukur sangat, UMNO Kepala Batas, telah mengadakan forum perdana, bersama ustaz Farid Ravi and Ustazah Syarifah Hayati. Sangat bersykur alhamdulillah ke hadrat Ilahi. jangan fikir pasal kefeymesan penceramah ini. aku perhatikan mesej. dan cara penyampaian masing-masing. seronok and sangat menghiburkan. at the same time menyedarkan aku. what have i done all these while ah?
so i'm gonna share you few points that i wrote from the forum perdana. but bukan setakat write it in points la. let me make it more interesting. cewaaaaaaaaaahh.
Dr. Farid ade cakap yang orang Islam di malaysia ni sangat tipikal. and pelik. and memang pelik pon. die cakap orang islam malaysia adalah ahli sunat wal jumaat. AHLI SUNAT WAL JUMAAT? or ahli sunnah wal jemaah? untuk islam malaysia, mostly is ahli sunat jumaat.
KENAPA?
sebab kita selalu kejar yang sunat. macam tarawikh. yang solat jemaah sikit datang. padahal lagi fardhu kot. normal la kan. jangan nak deny. memang betol pon. and hari jumaat je orang datang sembahyang berdyun2 kat masjid. lelaki la. but, bile hari laen? mane mane mane mane?
including me okeyh? aku bukan nak cakap orang laen, but diri sendiri tanampak.



A 14 years old web designer from Kairouan, Tunisia. And then you write some more information about yourself like this to fill out the space that is left.

0 yakek: