Sunday, September 6, 2009

what are the things that should be the same but were made the other way...

9:26 AM
hanya sekadar mesej.

juga mesej

entry kali nih bukan nak cakap pasal politik ke ape eh? But nak keluarkan persoalan pasal satu isu yang pelik, yang mane pada basic basic nyeee kelihatan (sepatutnye) kelihatan amatlaah simple, but disusahkan. mesti korang dah tapaham ape aku nak sampaikan niih. rileks dulu. tak laa. baru-baru nih aku ade masuk blog dua sides utama dalam Malaysia nih, i mean due sides politic dalam Malaysia nih which is A=UMNO and B=PAS. aku gune A ngan B je le eh dalam entry nih. Rase malasss aku nak tulis pasal memende nih dalam full version. Harus diingatkan, aku cube beri pandangan aku bukan IN TERM OF POLITIC but, in term of PERSOALAN MENGENAI TINGKAH LAKU MANUSIA yang erk pelik. And mende nih tak terjadi di seluruh Malaysia, but, di segenap tempat di Malaysia. But, please take it as general.

Kadang-kadang aku tapaham kenapa harus ade due medne nih. Aku selalu terbayangkan and termenung dan selalu mengeluarkan persoalan ini dalam minda aku tiap-tiap hari, "Sape yang start invent sistem politik nih?". Memang tiap-tiap hari boleh kate aku terpikir pasal soalan nih. And most of the time, aku selalu beri jawapan "YAHUDI". Kalau kroang tengok kan, sistem politik sekarang which has democracy principle dengan pilihanraya, dengan manifestonya, cabut undinya bagi setiap individu yang layak, semue mende-mende nih cam satu medium yang memecahbelahkan umat Islam. Bukan kat Malaysia nih je tau, kat negare Azie (Africa), anddd even kat bahagian Arab pun. Aku masuk blog-blog student yang masih belajar kaan, yang maen side derang is B derang punye laaa sedap hentam kerajaaan, hine-hine orang kerajaan, and bile aku basuk balik blog orang A kan, perkara vice versa terjadi, orang yang pandai and berbackground agame dijadikan target bahan dieprlecehkan. Seolah-olah ade due side dalam ummat Islam Malaysia. And aku tak puas hati bile student uh bajet cam semue mende die tau. Kalau tak betul kan dah kire fitnah? Kan? Kan? NAK BUNUH ORANG ISLAM SENDIRI? Camtuh?

Professionalisme Vs Ulama'

Salah ke kalau professionalisme ulama. I mean due-due bercantum? Ade jeee orang nak. But and even ade jeee usaha ke arah tu sekarang. Cam pemuda A ngan pemuda B banyak membuat sesi dialog yang bervisikan meningkatkan persefahaman antara due golongan ini. Alhamdulillah kalau dapat direalisasikan. Buat ape kite nak bertelagah sesame sendiri, and EVEN bile sampai satu tahap, kite tak nak kawan ngan kawan kite yang side tak same ngan kite, terusss jadi musuh, sebab APE? Sebab adenye 'pembahagi ummah' ni. Padahal satu ketika dahulu kte lahh yang kawan-kawan and sembang-sembang ngan die selalu kan, belaja selalu, so biler adenyer peranan divider ummah nih, macam takde makne dah semue tuu, habes keluar prinsip "aku pergi syurga, ko pergi neraka". Would this be happened? Yes. It already happened. But as for me, aku kecilkan skop die kepade observasi aku sendiri. Pleasee jangan cakap aku nak samekan orang dalam observasi aku dengan orang seluruh Malaysia. Im just giving opinion. Im a student anyway.

Persoalan aku berdasarkan observasi aku is, KENAPA mesti ade due surau ataupun masjid dalam satu qariah yang SAMA sedangkan setiap masjid/surau itu tapenah full pun orang. Let me give you an example la, kat kawasan aku, i mean kampung aku ade due surau, which is smue dekat-dekat jee. Kalau puak A g masjid tuu, kalau puak B g surau tu. Ape masalah ni? Masjid A and surau B bace al-Fatihah laen-laen ke? Ke care recitation surah laen-laen ke? Untuk masalah nih, satu persoalan yang agak feymes ditimbulkan oleh side B, which is "Surau B at least tau asal usul pembuatan die tuh tak dari sumber yang haram, kalau cam masjid A, kerajaan buat campur abes duit dari perniagaan Cine lah ape lahhhhh". Bile ditanye proof? POOF. Xde pon. See, ape masalah kite smue smyg satu tempat yang same. Dulu ade masjid tuu, pastu disebabkan maybe ade rebellious thing or ntah ape alasan lagi, didirikan pulak satu surau, which cam xnk join orang laen. Alamaaaakk. Tak best la cam niiih. But still aku rase gak, IT IS THE MATTER of TIME yang kan menyatukan smue-smue niyh. Hope so.

EHhh, aku tanak side mane-mane OK? Korang leh kasi pendapat jugak pasal hal nii, dalam entry nih aku tak cakap sape betul sape salah, the thing yang aku nak keluarkan is AMENDE YANG BOLEH DIPERBETULKAN? Kalau ade opinion bagi la. Kite geng-geng blog je, bukan ade orang nak dengar pon. Huhu. Orait! Salam ukhuwah smue.

Erk. Terase pelik sebb tuliss "salam ukhuwah". Sumpah last time kot aku tylis tuu. Haha. Eh Jangan salah faham lak kate aku cam tak ske satu padu, it just aku tak penah biase tulis pekataan tuh. Eheh.

A 14 years old web designer from Kairouan, Tunisia. And then you write some more information about yourself like this to fill out the space that is left.

0 yakek: