Friday, May 28, 2010

certain things

8:10 AM
salam wassalamun...(?)

berdirinya saya di sini Muhammad Hafidz Bin Hasan ingin didenda hukuman yang berat. sebab asalkan balik kelas, kau dah malas, asalkan balik kelas kau dah letih, asalkan dah balik kelas, kau dah nak tidor, asalkan kau balik kelas je ko mula nak facebook. medic student memang tiring, but aku tak suka jugak sbnrnya aku punya tenaga dipenatkan dengan yang tak berkaitan ngan medik. contohnya: subjek mathematics yang suruh aku kira-kira pasal purata, pasal variance, pasal standard deviation bla bla. maaannn, aku rela bagi subject operatice surgery daripada aku study bende alah tuh. heh. MALAS.

tapi an, rupanya lagu Nickleback pun NOT BAD what? sekarang aku tengah feeling lagu "Gotta Be Somebody". yes, we gotta be somebody, bukan katak. but, laterally kita memang kena jadi somobody kan? but adakah bermaksud menjadi somebody dengan SEMUA orang laen tau kita somebody tu? macam cerita KICK-ASS (??), kalau nak jadi somebody, bukan dengan namanya 'kick-ass' saje, sekali die nak jugak jadi superhero yang sgt dumb failure kan? but, erk, ye la ni salah George Bush and sekutu-sekutu Freemason die la yang bagi America tu besar smpaikan setiap individu dalam negara tuh kena jadi laen daripada yang laen. sebab saje nak make kelainan. manusia memang sukakan kelainan, bukan tipikal. Islam pun kena laen anatara umat2 Islam laen, tapi bukanlah laen dengan orang laen in term of 'kau buat dosa' & 'kau buat pahala'. bukan bukan bukan. aku pun suka kelainann. cam, orang laen nak pakai baju WildChannel, aku tanak, aku nak pakai baju Castro or Zara. T.T. sayangya aku takde duit. selamat satu mende di situ.


Somehow, sekarang ni aku tak tau la. But kalau aku cakap ni, tolong eh please jangan salah faham ngan apa aku cuba cakapkan. Bukan benci, but entah, aku sangat janggal ngan benda ni. And plus, aku bukan dikacau pun or terganggu pon ngan benda ni, tapi somehow aku terasa sangat awkward la sangat, dan skrg aku nak luahkan jugak. Okeyh, straight to the story. Baru-baru ni la jugak, about a month ago la, activity ni mula dijalankan. Fulamak, korang mesti akan anggap activity ni macam cool an? aku ada jugak pikir pros and cons dia. Jap gi aku listkan. Aku nampak ramai hamba-hamba Allah post di status facebook derang-derang ni dengan ::ayat-ayat Al-Quran::. Bagi hadiah bufday orang pun dengan ayat Al-Quran. Fulamak. OWH, aku rasa ini memang influence dari kakak-kakak usrah. Baguslah akak-akak ye? Pastu ramai-ramai like. Bagus. Tapi, yang membuatkan aku rase semacam pelik, tak sedap hati, entah, rase macam, *straight forward*---> ""korang nak show off ke?"". Aku ada terbaca satu blog ni, the same thing, but a bit different. Perlukah you tell the whole world yang bila korang berjalan--> nampak pokok--> pokok itu ciptaan Allah--> kagum--> post dalam facebook. its like you wanna whole world tau yang you that kind of alimi? For me not. Orang yang senang dalam dakwahnya ialah orang yang cool, tidak ada antigen atau allergic pada sapa type of people pon, baek yang tak se'geng' ngan korang pon.

okey pasal pros and cons (menurut aku la)

pros:
1) facebook--> add non-muslim--> non muslim bukak Home--> nampak status ayat Al-Quran--> terbaca dan dapat hidayah.
= Insya-Allah.
2) berdasarkan kaedah dakwah cyber kot. Via prinsip "Buat selagi mana kita ada kuasa". Sekarang kita ada kuasa dalam facebook. Kuasa untuk mengekspress apa yang kita hendak cakap.
3) Islam is 360 degree. Complete guidance in life without blind spot. Sampai ke facebook kita kena jadi Islamic.

cons:
1) entah, ini sangat subjective. somehow, aku rasa pelik dan rasa show off la pulak.

sekrang ni...macam mana kalau aku post dalam facebook mengenai larangan memakai tudung syria tuh? i mean gunakan dalil hadith. adakah orang akan like sahaja? or amek interpretasinya untuk diaplikasikan dalam hidup?

you see kan? aku ni type bukan la tak suke kebaikan. suka, somehow kadang-kadang methodologinya ada je yang tak kena kat mata aku. aku antara manusia yang berjaya diubah banyak oleh member-member aku dulu waktu sekolah menengah. At least aku rasa aku better lagi daripada aku dulu sebelum zaman form 4. maafin guer ya? guer just express perasaaan guer aja. Salah silap dimaafin.

Chow-char-kuey-tieauuw...T.T...

salam.

A 14 years old web designer from Kairouan, Tunisia. And then you write some more information about yourself like this to fill out the space that is left.

11 yakek:

Anonymous said...

hmm, a very good friend of my once said, we, the muslims have two tasks assigned to us by Allah in the lives of ours.
firstly is ibadah. this is very general- from studies to the usual solat that we performed 5 times a day.
the second one is dakwah.
most people tend to deny the second task as we are too absorbed with our respective earthly businesses.
we must understand that dakwah- it can be both directly and indirectly.
regarding the facebook issue, i think it is not wrong.
ria'- it is something within someone.
and we cannot see it through the naked eyes.
berbaik-baik sangkalah.
kalau someone tuh ria' sekalipown, itu antara dia dan allah.



wallahualam.

Fuzzy A! said...

Meh sini aku postkan jawapan aku dari soalan kau kat blog aku:

"Memang sengal soalan kau sebab lansung takde kene mengena ngan post.

But back to the question. Aku punya first impression bila baca orang post status macam tu adalah, "Wow, this guy's a douche."

Sebab kalau dia kata ni adalah cara berda'wah, apa beza kalau dia tinggalkan Quran terbukak?

Ada orang kata kalau bagi orang yang tak terbukak lagi hati dia baca ayat Quran banyak-banyak nanti terbukak la hati dia tu. Jadi, kita bomb facebook ngan I love Allah and random Quran quotes. Gila manipulative.

Jadi, apa motif orang post status cam ni? Kalau aku post quotes from great people it's partly that I want to share the message and partly because I want people to know I'm well read. It's part of human nature. Well, part of my nature in any case.

Jadi, berdasarkan tingkahlaku aku sendiri, aku mendeduksikan bahawasanya orang yang post status camtu, at least 10% of his intentions is for people to recognize that he's alim, that he reads quran everyday and not only that, he knows what every line means and that's why he could post it.

This reminds me of a Hadith Qudsi, which basically had these two souls yang baru mati gi jumpa Tuhan. First soul cakap, "Dude, I died in war for You. I fight for Your name. I showed the infidels that You are God."

God said, "Say what? You fought because you want people to say that you're brave and skillful. You want people to say oh, he's willing to die for his religion. He's so cool. But noooooo, I know better. Hasta la vista, bebeh, you're going to Hell."

Second soul pulak dengan penuh confidentnye cakap, "Wassap Man? Aku dulu baca Quran banyak banyak. Belajar tauhid, belajar fiqh seterer yang mungkin. Aku debat ngan tok cha ngan paderi, aku selalu menang dan berjaya tunjukkan yang Islam itu benar. Aku memang suka Islamlah. You're the bestest lah, God."

God said, "Oh, really? So, come right in, go into Heaven. NOT! You studied those things so that people would say, 'oooh, he's so wise. Ooooh he's so alim. Ooooh he's so holy.' For Me? Screw you, dude. You're going to be barbecue meat for the rest of your eternal life, dawg."

Ada satu lagi Hadith Qudsi yang aku agak suka yang maybe ada kena mengena maybe tak.

So, this one dude. He's dying. He's a bastard in life. He lied, he cheated, he whored. He basically did everything you aren't supposed to do. He's one fucked-up dude, to say the least. On his deathbed, he told his sons to burn his body, crush the remains and scatter the ashes in the sea. He died. They did.

His soul was brought up to God. God was like, "Duuuuuuuuuuuude, you're one sick man, man. One question, though, why did you tell your sons to do that?"

"You kiddin' me, Man?" said the sinner. "You know how afraid I am of Your Judgment? I mean, thinking about you made my balls jump up my body so high, I could lick them."

God then said, "Dude, welcome to Heaven, maaaaan."

Obviously, these are not the exact wordings, but the gist is there.

These hadiths, I think, is trying to show that the measure of faith is not in what you say or what you do, rather, it's in what you believe. Third dude believed in God's wrath so much, he's the paragon of Faith.

Pada pendapat akulah, kalau nak berdakwah dengan lebih effektif ialah dengan mixing with those people you want to dakwah with. Uphold the Islamic value tapi jangan push with words. Kalau nak kata Islam tu benar dengan guna ayat Quran kat orang yang tak baca Quran, apa beza ngan sesetengah orang Kristian yang nak buktikan Jesus is God by quotes from the Bible?

Jadi dengan ini aku dah kompius apakah point aku. Aku akhirkan dengan berkata bahawa ini adalah pendapat aku, aku tak kata pendapat orang lain salah, tak jugak kata bahawa pendapat aku adalah the Universal Truth. Aku kata bahawa pendapat aku adalah pendapat aku."

Fuzzy A! said...

Dan apa pasat kau banyak sangat blog?

Unknown said...

first of all, nice one about the hadith. easily can be remembered. yep, something yang agak cliche mengenai posting ni is about that '10%'. nice elaboration sprti yang aku expected time aku mula2 nak tanay pendapat ni kat ko.
thanxss ofr sharing johan. =)

Unknown said...

aku banyak blog sbb saje nampak cam cool. blog aku yg betol ade dua je. satu lagi tu dah jadi blog detik hitam. aku quot sbb die cam mengingatkan aku sumthin bad la. haha. trauma but memori. sbb tuh aku simpan.

Unknown said...

lee: see, worlds aren't as suci as we look. satu mnde kite senang terima sbb kit atau ada 'aura' keikhlasan. tapi yg ni aku rasa x. sumthin plek.

Anonymous said...

Fuzzy A!:
Jadi kau cuba nak tunjuk la yang kau ade ilmu2 hadis ni? Kau nak cakap yg kau ni 'alim la, ade ilmu tentang hadis.'Alim bermaksud org yang mempunyai ilmu.

Lihat. Engkau juga menggunakan hadis, HADIS. Hadis and Quran are the main sources. For me, sama je klau u menggunakan hadis sbg hujah dan org2 yg menggunakn Quran sbg peringatan. Both nak tunjuk 'Alim.

Ini sangat2 salah. X baik kte berburuk sangka. Yea, we dont know their intentions. The fact that we dont know is very important, so you cant claim anything. Setuju dengan Lee, itu CARA mrk memberi sedikit ilmu yg x seberapa. At least, they've done SOMETHING. At least, they know bila Allah tanya ttg dakwah, mrk jwb aku ada buat sesuatu.

Dan lagi satu, Brother. Hati-hati dengan ayat anda. Mungkin anda mahu menyampaikan mesej lain, tetapi cuba lihat ayat bro:



Di sini, banyak benda yg boleh ditafsirkan. Antara tafsiran2, Quran ni sama je mcm Bible. Quran ni x penting dan sebagainya. Bro, cuba bro lihat debat antr agama, mrk menggunakan Quran bukan? Yg plg penting, Allah suruh guna Revelation dan Reason ('aqal) dlm berdakwah. Bro, hati-hati.

Sekian. Salam ziarah.

Anonymous said...

Ayat bro:

Kalau nak kata Islam tu benar dengan guna ayat Quran kat orang yang tak baca Quran, apa beza ngan sesetengah orang Kristian yang nak buktikan Jesus is God by quotes from the Bible?

Unknown said...

anonymous: kalau nak pasal ni. nak depbate ngan orang, ayat al-Quran memang SEBENARNYA TAK PREFERABLE okeyh? ye, kalau antara umat islam. But, if you are talking about to non muslim, is it the same thing IF they want you tukar agama jadi christian, then derang cakap ayat Bible kat korang? make sense?

sebab, kita dah anggap Bible tu salah kan? sbb tu takde makne.
sebab, derang dah anggap al-Quran tu salah? sbb tu takde makne.

Skrg is the matter of Tactics and Aqal. Okeyh, first kita kena bergaul ngan orang dulu. Make a beautiful contoh to the others. (im not saying me should be the contoh one). Dalam perkara ni, Al-Quran dan Hadis digunakan. As example:

Ade member non-muslim memaki hamun orang laen 'pong pang pong pang' dia maki hamun orang tuh. Kita yang sudah sedia rapat ngan dengan dia (nampak factor mixing up with people pon penting), kita pergi, and cakap, "tak baek la maki hamun orang, kunk tak berkawan kunk, kita kan dok satu rumah dowh, satu komuniti dowh". Dont tell that apa yang aku buat tuh bukan ada dalam hadith? takperlula nak cakap "berdasarkan hadith yang berbunyi lebyh kurang cam ni la "....perkataan yang baik...". aku tak ingat sangat dah. -.-"". but, thing tapayah obvious. this is the first step okeyh. FIRST THE STEP THROUGH WHAT? INILAH NAMANYA THE FIRST STEP THROUGH BATIN.

Then when he/she wants to get to know about Islam, we tell him this, all sort of Ibadah, biarlah obviously, so that he can clearly see, Islam is Complete.

*Untuk ayat dia tuh, actually same je ngan ayat2 ustaz kat bahiagian kedah bagi tazkirah kat ktorang. It just in English. No big deal. Same je. Cool adn sabar sudah. semua tak sama.*

Unknown said...

haha. sori cik anon. nice elaboration jugak. saya rasa awak ni misunderstood 'kenapa cik johan pakai hadis'. see, sbnrnya cik tak kenal cik johan ni sape. dia bukan nak show off. thats my point. tanak panjang2.

Fuzzy A! said...

Encik Anon: Well, susah lah kalau nak argue dalam bebende agama kalau tak quote Hadith. Kalau tetibe tengah lelepak, cakap pasal keter ke bola ke, aku tetibe kata, "Aku ingat dalam Hadith Rasulullah dengan nas bla bla bla." takke itu obvious douchebaggery?

Lagi satu, kita guna perkataan alim dalam konteks bahasa Melayu. Dalam bahasa Melayu, alim tu maksudnya pandai agama. Takde pun kite bagi tau pasal tsunami kat Uganda ke korupsi kerajaan Yugoslavia ke bila orang tanya kita apa khabar walhal khabar dalam bahasa Arab bermaksud berita.

Tapi kalau nak cakap pasal berlagak, saya nak berlagak bahawa ya, saya tahu Hadith Qudsi, ye, saya boleh quote beberapa verses Bible, especially from the 4 gospels sebab saya habis dah baca gospel-gospel tersebut, selain daripada itu, saya tahu beberapa cerita ajaran pasal Siddharta Gautama, satu dua line dari Bhagavad Gita dan beberapa buku suci agama lain.

Yang tu baru worth nak berlagak, tunjuk yang kita tak macam Dajjal yang ada satu mata je, nampak satu bende je. Ni baru nak tunjuk kita macam Argus yang ada berribu-ribu mata, dapat tengok pendapat orang lain, walaupun mungkin kita tak setuju, tapi kita dapat paham.

Pasal ayat saya tu, encik Anon dah ada mindset yang saya ni tak betul, jadi tak dapat nampak maksud saya yang bagi saya and bagi Hafidz lah, at least, agak jelas. Betui dah tafsiran cik Hafidz kita. So, saya takyah nak elaborate la kat situ.