Thursday, May 27, 2010

H.I.N.A

2:17 AM
adakah korang2 ni panas bila Rasulullah dihina, dicaci, dimaki, di-pertanding-lukisan-muka-nya (*merepek*), dan anda terasa sangat panas bagai terasa nak memulakan perang salib yang baru? well, guest here come the new product, originally made from our best professor sendiri Nabi Muhammad mengenai cara ini. Produk itu adalah al-Quran. Sori, aku nak bertazkirah kejap je ni, since mende ni agak hangat isunya ye? Aku ada baca satu blog, written by one of my seniors in Vologograd ni, since I did get his point about this caci-caci things. Well, i think he's right. Ye la, kalau kita asyek amek peduli pasal penghinaan ni, marah, maki dalam FB, tulis status itu, status ini, siap ngan cabaran "if YOU dare bla2..." lagi tuh, aku tak rase cam berkesan. and guess what, aku rasa orang2 yang menghina ni lagi seronok la menghina. for me, i have my own simulation pasal mnde ni. ye memang derang buat mende tuh atas alasan 'kebebasan bersuara'. tak salah di mata dunia, salah di mata kita. tapi perlukah mereka dipersalahkan?

macam ni simulasinya; pertama, ada satu pokok. korang kutuk la pokok tu macam mana pon, tiap2 hari korang kutuk pokok tuh, biarlah pokok tu ape pon, but in the end korang dah get bored, sebab takde reaksi. unless, time korang kutuk pokok tuh, pokok tuh lawan kutuk balik. cam best la kan kalau nak kacau lagi, nak2 pokok tu pulak takleh gerak nak pelempang korang ngan branch. okeyh letak balik situasi ni dalam diri kita sndiri. takde maknanya dengan all these bengang2 thingies. the thing is, kita buat tak endah, lama2 boring la. but, IF AND ONLY IF derang pegi ke kubur Muhammad SAW ke, g nak hina, g makkah kencing depan kaabah ke. then pergi la nak bunuh dia pon. sbb itu physically dia cuba nak humiliate kita kan? but skrg what was going on is mentally humiliation. malas nak elaborate panjang2 sbb nnti bosan. but do pikir je la pasal mnde ni eh?

korang dah besar, rambut dah panjang, cerebrum dah besar, arteries dah belambak, ossification of tulang pon almost complete via endochondral ossification, anastamoses pon banyak dalam cranium korang, so pikir2 kanlah which is the thing you should do...=)

_____________________________________________________________

actually aku kepenatan betol hari ni. ye la, tido pukul 2 pagi untuk mantapkan semantap2nya ilmu histology yang aku minat sangat dalam dunia ni, siap bukak wikipedia untuk pahamkan satu2 fakta yang aku tapaham, in the end, bila time hari concluding session, aku sakit perut, and otak aku cramped. plus, soalan yang ditanya bukan theory sangat, berkaitan ngan slide jeee. so, markah aku dapat is only satisfactory 4/4. sumpah tak best.

here's is the thing, which one is better actually?

Scheme A:
(a) membaca dan ingat theory dgn mantapnya
(b) slide hafal habes wlupun time test agak confuse.
(c) in the end dapat 4 and 4
(d) tido lambat


okeyh, these are my friends punya scheme...(ini bukan nak mengutuk ye?, just aku nak evaluate jeee untuk kpntngan judging yang okeyh? takde pape. please jgn misunderstand)

Scheme B:
(a) baca la jugak, but bukan gila2 punya la. tak sempat habes pon.
(b) slide mmg hafal habes sbb target nak score kat sini.
(c) in the end dapat 4 and 5
(d) tido awal

so, the Scheme A is aku. honestly aku agak tak berpuas hati time kau dapat 4 tadi. honestly la kan. but, aku bukan tak puas hati ngan member aku yang dapat 4 and 5. takde sikit pon. kadang2 rezeki kan? but, the thing is....adakah ILMU atau MARKAH yang aku cari? kalau aku suke mencari DUA-DUA. because by marks la menentukan how well did you get that ilmu kan? but, at the same time, thinking about the Russia's system, it seems unfair, korang dapat 5 kadang2 just a matter of luck, kalau ape korang bace tuh masuk mmg nasib baek la, nak nak pulak markah yang ditentukan pulak is very2 subjective. takde system percentage eh? ingat di situ. but, skrg id rather jadi orang berilmu, rather than orang bermarkah takde ilmu. but, the best is, bermarkah dan berilmu. so be the best. aku cuba lagi next time.

sekrg ni, aku just perlu wish dan berdoa (hell, same je la kan?) yang next sem aku akan dapat cikgu yang lebih berdedikasi, i mean evrything dia akan pushhhh aku untuk study cam orang gila, termasuk conquering the theory. i love the ilmu yang aku baca untuk histology sebab mmg seronok baca, walaupun markah yang aku dapat tak setimpal ngan apa yang aku baca. yang dibaca bagai nak rak, but, yang ditanya cam budak2. i wish i could be tell anyone about all the hislogy ilmu yang aku belajar sendiri ni. aku nak cerita sangat2 apa aku baca, so KORANG2 YANG DILUAR, kalau nak tanya apa2 hal pasal histology back from the topic 'epithelial tissue & glands' to the topic 'bone & cartilage' you are MOST WELCOME. aku ingat nak citer kat cikgu everything in detail, including the medical importance and bla2, but she she wont listen instead suruh aku duduk kat tempat cakap dah habes jawab and ckap "bagus". ilmu aku tak teruji lagi. apa nak jadi kat patient aku nanti?

*tepuk tangan*

**baguslah doctor hafidz ni...!!!!!**

*salute middle finger*

heh. tak la. aku suka satu2 benda yang akan aku amalkan untuk sluruh hidup aku, dan bawak manfaat. like russia, derang punya pemakaian, even lecturer biology aku yang pakar parasitology, naek bas, naek metro je g kelas. but in his head, sangat banyak ilmu. i wanna be like him!! ^.^.

______________________________________________________

fseo dasvidaniya. salam.

_______________________

nak belajar medic? download ni? *testing parody*

A 14 years old web designer from Kairouan, Tunisia. And then you write some more information about yourself like this to fill out the space that is left.

5 yakek:

Anonymous said...

korang dah besar, rambut dah panjang, cerebrum dah besar, arteries dah belambak, ossification of tulang pon almost complete via endochondral ossification, anastamoses pon banyak dalam cranium korang, so pikir2 kanlah which is the thing you should do...=)

CISSS! solute arr ko boleh keluar ayat nihh! :D
pasal kutuk2 tuh, aku pown stuju dgn pendapat ko.
tak perlu la kita sama2 ikut perangai jahiliyyah diorang dgn cakap serupa tak educated.
come on laa... D:

Unknown said...

belajarlaa untuk apply kat tempat2 merpek ni. lagi banyak korang apply and relate, lagi berguna ilmu tuh untuk korang. jadi doctr utk save patient, bukan untuk markah 5. INGAT!

Anonymous said...

salam...
setuju dengan pendapat awak...dulu masa heboh pasal kartun Rasulullah,
pnh gak baca satu blog tu...dia cakap,kita ni cepat melatah...sepatutnya hal2 yang tak baik ni jangan di heboh2kn sebab nanti yang tak tahu pun akan tahu...n akan membuatkan musuh mudah menilai kelamahan kita...
lagi excited lar diaorang....

anyway, suka dengan ayat2 medic awak tu...
pasal test tu, kawan saya ada jg cerita pasal sistem dekat sana...
tp mujurlah awak sedar yang ilmu tu lebuh penting dari markah tu sendiri...sy doakn awk dapat ilmu dan markah yang tinggi...
tapi semua2 pun kena percaya dengan janji Allah...k...
~nar~

Unknown said...

thanxsss untuk saudara(i) nar...erk *at least gtau jantina...pleaseee?*

thanxss for your comment act.

Anonymous said...

salam...
nak kongsi blog yang saya selalu baca..http://effysaiful.blogspot.com/
best jgk blog ni...

....saya pun bukanlah baik sangat...
kalau tak, dah lama jadi ustaz@ustazah...
dulu pun bukanlah sekolah arab...
tapi kita sentiasa diberi peluang untuk berubah sebab bila kita dah mengaku diri kita islam, kita kena ambil islam tu secara menyeluruh...
tak boleh yang suka ambil, yang tak suka kita tinggal...

rasanya semua ni kita dah tahu tapi tak pe lah ye...
kita saling ingat-mengingati...
setiap dugaan yang Allah turunkan pada kita sebenarnya untuk diri kita jugak...supaya kita lebih dekat dengan Allah...
supaya kita lebih kuat...
dan kena ingat, Allah tak akan bagi kita dugaan yang tak mampu kita tanggung...
janji Allah tu pasti...macam apa yang Allah turunkan dalam surah Al-Baqarah ayat 216...

...seronok bila berbual dengan orang yang kita tak kenal sebab rasa free je untuk bagi pendapat dan nasihat...

enjoy reading the blog...
may Allah bless...

~n.a.r~