Saturday, May 1, 2010

menjaja atau berkenalan?

12:04 PM
apa sebenarnya fungsi facebook? untuk menyakitkan hati orang laen? untuk emo2 tak tentu psal macam aku?..........


okeyh. sekrang aku punya mmber Suffian the Bitches sedang menggilai semua lagu-lagu bitchy daripada Lady GaGa. hah, lupa nak cakap, ramai lagi sebenarnya menggilai lagu tuh, and of course and a very very of courselah geng2 janda2 hot suffian itu. okeyh pian, sekrang aku sedang buat promosi psal ko. erk, lady gaga tuh tapenah aku nampak cantik. maybe sebab dia make tebal gila kot? or maybe sebab dulu aku ingat lady gaga tuh sebenarnya botak. aku rasa la. tapi hari tuh aku tengok dalam video (yg pian tunjuk dekat aku) rambut die panjang je. :-&.

okeyh. itu sedikit sebnyak tentang lady gaga. actually aku nak letak gambar die, but, penat aku cari gambar die ni, takde satu pun pakai tudung. menyampah.

berbalik kepada tajuk aku, perkara yang semakin aku nampak sekarang. and aku rasa aku tak boleh terima dan aku sangat sangat menyampah. pernah dengar tak perkataan 'iklan'? banyak kan iklan tentang sabun basuh sunlight (wu wu wuuu T.T rindu aku kat malaysia ada iklan macam ni), iklan bola, iklan macam2 la. and pernah tengok iklan playboy. okey tapenah. aku rasa takde pun iklan playboy.but macam macam.......hah, iklan carlsberg. tau an? owh iklan tuh seolah memberi mesej "tengok la badan aku yang cantik, aku seksi like grrr grrr rara ulala". owh, ye betapa ramaiiiiinye member aku, (lbeyh daripada 1 la kire ramai la), owh, aku nak kate desperate tak, muka semua okeyh2 je, takde pulak macam senget sane sini ke. buat mnde yang bagi aku lbeyh kurang dengan konsep carlsberg tadi tuh. owh tapi tu kat tv la kot, but skrg kite ade facebook untuk 'mengiklankan' diri masing2. amat sedih, sebab, yang dilihat bukanla yang christian mahupun yg beragama laen daripada islam, but, ISLAM itu sendiri. aku bukan nak bermadah agama sekrang ni, but, just now, i mean betul2 just now, aku bukak fb, aku smkin nak muntah tgk mnde ni. jap, ada tak hukum untuk meletakkan gambar dengan posing yang seolah-olah menunjuk-nunjukkan kecantikan muslimah dalam zaman cyber ni? sebab aku rasa macam banyak lagi keburukan daripada kebaikan. ke arah maksiat, for sure.

macam senang pulak orang kafir zaman sekrang memanipulasikan orang islam itu sendiri tanpa disedari. owh, ye kau bukan mister perfect, but aku sekrang menaip atas satu mende yang aku rasa aku patut cakap, patut bersuara, patut meluahkan. maybe, mem'promosi'kan gmbar dalam keadaan menutup aurat, but ingat satu mende, lelaki seperti dalam satu artikel 'anti kapel', memang mempunyai imaginasi yang kuat. u know, i can tolerate with those who were taking the pictures with members (with others muslimah), duo, trio, quatro or more, but, please and please NOT ALONE. because, bila korang2 ni alone, scarily, people might comment you on facebook "cantik nye die" or "comelnye die", you feel so joy like you are a worth-to-tacke girl. as a matter a fact, tak. bitches pernah dengar? or sopannye perempuan murahan. korang jauh lagi mahal, jauh lagi berharga daripada tuh. and aku setuju dengar ada satu status kawan aku, and aku sangat respek ngan status ni, and aku percaya kalau korang amalkan, memang aman hidup korang sebgai perempuan. status itu berbunyi "Perempuan cantik itu,Tidak memandang dan tidak dipandang,Perempuan cantik ituTidak mengenali dan tidak dikenali,Perempuan cantik itu,Tidak menegur dan tidak ditegur".

please, aku bukan nak berfikiran pesimis, tolong for once, jadi rasional dengan mende2 macam ni. ye korang boleh inform korang dah berpunya or whatever, but cukuplah sekadar statusnya, tak payah gambar2. geli okeyh?. ingat, korang boleh mendatangkan fitnah. owh, maybe korang anggap semua benda ni cam temeh, bagi aku, tak. please, tolonglah fikir dan rasionalkan diri. segila-gila aku, sebodoh-bodoh aku, seyoya-yoya aku, sekurang-kurang pengetahuan hadith aku, aku still dapat beza bahawa benda ini cenderung kearah keburukan, bukan kebaikan. and aku respek and sangat menyanjung tinggi sape2 yang diasblekan photo die daripada senang kene stalk macam tuh je dalam fb. korang boleh buat mnde ni dalam filter or setting. please. nak upload boleh, but jangan publish kat home so that the whole world tau korang ade gambar baru nak dishow. at least, gunakanlah gambar2 korang untuk kenangan sesama kawan2.

last but not least, let me conclude that, untuk yang pemalas nak baca semua (termasuk aku):
--> jangan letak gambar korang kapel dalam fb dan adik beradiknya.
--> jangan letak gambar sorang2 sebab nampak desperate utnuk promosi diri
--> kalau nak upload untuk kawan2, pastikan aurat tu dijaga, jangan ada cacat sikit pun, wlupun pada pergelangan tangan korang.
--> jgn publish gmbar kat home lepas uploading.
--> semua pesanan ini untuk perempuan.


ingat satu ayat ni "everyone can say that they love Allah, Rasul and Islam, but, there are few of them who really love them. Saying is easy, but, to totally give priority to them is not as easy as we think. Because it is duniawi that manipulate us, because it is ukhrawi that we're not after".


from tak-tahan-dosa-besar-mudah-dicari person,
Salam.

A 14 years old web designer from Kairouan, Tunisia. And then you write some more information about yourself like this to fill out the space that is left.

3 yakek:

Khadijah Iderus said...

bukan jaja pun. baju free.

Khadijah Iderus said...

*bagi

Anonymous said...

salam...akhirnya boleh juga post comment...so, sila abaikan soalan yang saya tanya td...thanks skali lg...nice post...~nar~....