Thursday, July 1, 2010

blog yang tiada kesesatan

10:14 AM
seriusly, blog aku tak menyesatkan orang. betul. ye la, blog orang lain, especially member-member aku kat russia ni blog pro-islamik. hadis tu, hadis ni. mantap. =).

but, inventually NOT ME. Kenapa aku tak jadi macam diaorang?
-jawapan: kenapa mesti aku jadi macam diaorang?

gila aku punya blog dah jadi tempat menikam orang pulak an. Bukan ah. aku just, saje, express dan menyoal diri aku. boring sebenarnya. orang yang first introducekan aku kat dunia blog ni pon, blog dia bukan la pro-islamik. so, aku tak terpengaruh la ngan ideologi-ideologi kakak senior ni. and, memang perlu pun ade orang yang buat blog macam ni, sebab, aku pergilah bace bila masa, anytime, anywhere, masjid, surau, selagi mana yang ada wireless, so iPhone aku boleh digunakan.*maaf, ayat tadi jangan ditafsir sebagai ayat berunsur riak menunjuk-nunjuk-wooww-wooww terhadap iPhone secondhand aku tuh*. anyway, and bytheway, aku ingin merekod ayat diva Suffian (urk, dia sebenarnya anti-Azwan Ali jugak, kalau kenal Azwan Ali tu la), but still dia diva. urm, kat mane aku tadi?. okeyh. so, ayatnya berbunyi:

"Sejak lama dah berkecimpung dalam DUNIA MUSLIMAH PAS ni, sekarang semenjak aku stay kat oversea ni, aku dah mula menjadi &^(O&!!!"
p/s: hanya bertujuan untuk merekod.

hurm, pasal blog member-member aku tuh, certain je. better bace blog tuh, berbanding baca blog politik. anjing okeyh. penggunaan perkataan yang kesat, plus plus, penggabungan nama orang dengan perkataan kesat, actually doesn't give anything positively, or negatively. contoh nama: ANWAR AL JUBURI. wtf kan? Aku sendiri tak pecaye Anuar tuh gila bontot. Serius. Anyway, leave this thing to God.

Anyway, Zhoran tuh kitab yahudi an?

papejela. sekarang aku serius takde mood nak blogging sebab exam aku. lagi 2 exam. ni pun saje blogging sebab lama tak blogging. heh. okeyh doakan aku dalam exam nanti...lagi dua jeee...T.T


A 14 years old web designer from Kairouan, Tunisia. And then you write some more information about yourself like this to fill out the space that is left.

5 yakek:

Fuzzy A! said...

Kalau aku, aku tak panggil blog diorang pro-islamic. I'd call them conservative sebab banyak je views on Islam - liberal, rational, traditional etc. - dan consequently, banyak je blog yang pro-islamic tapi tak conservative.

Setau aku kitab suci agama Yahudi ialah Torah, the first of three parts dalam the Jewish bible a.k.a. the Old Testament, dan Talmud, ajaran dan tafsiran Rabbi-Rabbi agung dalam history diorang.

Anonymous said...

maaf..tapi sy xsetuju kalo anda mengatakn apa yang disampaikan oleh kakak2 senior tu adalah ideologi..apa yang dyorg ckp bukan satu benda yang direka2..takkanla sama apa yang dyorg sampaikan dengan apa yang diperkenalkan oleh karl marx..yg dipanggi ideologi komunisme..tu baru org panggil ideologi..

Unknown said...

anonymous:
-.-"""""""""""""""""""""""""".......

isu ideologi ye? maaf. anda masih kurang memahami bahasa saya rupanya. pekataan yang saya sampaikan bukan la melambangkan maksud sebenarnya pun. macam, pekataan yang suka2 digunakan so that nampak lebih2. nampaknya awak masih blum memahami style penulisan saya.

saya akan cakap saya period or pms. walaupun saya lelaki. tapi itu bukan maksud saya pon. saya nak cakap saya sangat tension sebenarnya. itu je. so paham kan?

Fuzzy A! said...

i·de·ol·o·gy /ˌaɪdiˈɒlədʒi, ˌɪdi-/ [ahy-dee-ol-uh-jee, id-ee-]

–noun, plural -gies.
1. the body of doctrine, myth, belief, etc., that guides an individual, social movement, institution, class, or large group.

2. such a body of doctrine, myth, etc., with reference to some political and social plan, as that of fascism, along with the devices for putting it into operation.

3. Philosophy .
a. the study of the nature and origin of ideas.
b. a system that derives ideas exclusively from sensation.

4. theorizing of a visionary or impractical nature.

From Dictionary.com

So, according to meaning number 1, apa-apa ajaran dan set pemahaman merupakan ideologi.

Ideologi tak semestinya salah, ianya hanya merupakan satu sistem pemahaman yang menjadi panduan tata-tertib individu, mahupun sekumpulan manusia. Daripada definisi ini, Fascisme, Nihilisme, Demokrasi, malah Islam merupakan ideologi juga kerana setiap daripada contoh-contoh ini merupakan panduan kepada pengikut-pengikutnya.

Lagipun, siapa yang berhak mengatakan ideologi komunisme itu salah, selagi tidak betul-betul mendalami teori komunisme? Jika kita mengatakan teori komunisme itu tidak praktikal, itu adalah persoalan lain.

Wahahaha terrer tak aku berbahasa Melayu?

Anonymous said...

Well, that's normal. Many people don't give a fuck about religion.