Monday, July 5, 2010

Khas untuk pembaca yang tidak dikenali

1:42 AM
"maaf..tapi sy xsetuju kalo anda mengatakn apa yang disampaikan oleh kakak2 senior tu adalah ideologi..apa yang dyorg ckp bukan satu benda yang direka2..takkanla sama apa yang dyorg sampaikan dengan apa yang diperkenalkan oleh karl marx..yg dipanggi ideologi komunisme..tu baru org panggil ideologi.."

and

"Well, that's normal. Many people don't give a fuck about religion"


Merujuk kepada perkara di atas ye, disebabkan saya terasa amat bertanggungjawab, walaupun sekarang tengah exam, saya kena explain something sebelum orang salah faham terhadap saya. blog saya bermotifkan pandangan, perasaan, geram, kebencian, dan ke-x-an yang mana semuannya bersifat negatif la kebanyakannya. erm. tujuan post saya kali ni, untuk menjelaskan sedikit sebanyak mengenai situasi yang anda perlu faham. mengenai post saya yang lepas, bukan saya benci, mengutuk, memperlekehkan blog-blog insan-insan lain yang menulis mengenai islam. bukan, tidak sama sekali.

sebenarnya, saya (terus terang) akan merasa saya bagus la kalau saya dapat tulis macam insan tersebut. hadis itu hadis ini. ayat itu ayat ini. macam cik(?) Johan Ariff, Bible and segala kitab agama lain pun dia tau. lagilah dahsyat. saya nak quote ayat al-quran pon tak berani. bukan saya tak bagi a fcuk terhadap religion. bukan la. saya jenis pentingkan asimilasi. urm, macam mana nak cakap eh. orang cakap: "agama dan dunia kene seimbang, jangan lebih sana lebih sini. tapi agama lebih lagi okeyh". kata orang ye, bukan sabda nabi. ini life, saya dengar daripada life la. saya jugak ada menuntut ilmu agama, jangan risau, cuma saya tak berani nak tulis mengenai agama, kerana pandangan agama adalah amat abstrak. adala saya baca artikel, few-few things yang kalau saya tulis saya rasa saya belagak. saya je la. saya tak pikir orag lain macam tuh. kecuali certain2 orang la. jadi the point is asimilasi.

macam mana asimilasi? berani ko ye hafidz nak main asimilasi agama?. actually, pada pandagan saya tak wujud pon orang agama, and orang saintis (scientist? sainssstis? sains-tis? pape je la). actually merujuk kepada ketamadunan yang patut ada pada seorang islam is, orang agama (ulamak) itu kena jadi saintis, dan orang saintis itu kena jadi agama. itulah asimilasi. **Johan, orang yahudi pon macam tuh jugak kan? derang cam kuat agama and sangat pentingkan sains and matematik yada2 kan?**. macam kita orang islam khusunya malaysia, saya tak berani cakap yang negara lain ,nanti kena fire, sebernarnya dah dipisahkan, agama dengan agama, saintis dengan sainsnya. sebenarnya, apa yang ada dalam agama itu sudah ada sainsnya, dan apa yang ada dalam sains itu sudah ada dalam agama. *fulamak ayat aku*

so, konklusinya, bukan saya cakap orang tulis agama itu takde sainsnya. bukan. saya just cakap, saya nak buat blog saya ni warna warni. ada HITAM (banyak je) and ada yang putih. ada yang merah, ada yang jingga. sebab life memang Allah sendiri jadikan banyak warna macam ni. kalau tak, monochrome je, saya takdela ade life. sebab tu saya fokuskan ke arah menggila banyak dalam blog ni. and blog saya pon tempat saya lepas geram pon.

and berkenaan istilah, saya memang suka gunakan istilah lebih-lebih. macam orang yang suka sangat mengumpat orang (macam saya), saya akan cakap golongan ini golongan mengupat ORTHODOX. orthodox tuh macam maksud dia kaw-kaw punya gossip/mengumpat la.

hurm, harap awak paham. wassalam

p/s: Johan, muka ko memang nampak hodokiut (hodoh+kiut) time video bufday ape ntah. ces. ;P


A 14 years old web designer from Kairouan, Tunisia. And then you write some more information about yourself like this to fill out the space that is left.

5 yakek:

Fuzzy A! said...

Gila berbangga aku dapat dimention blog kau. Lagi-lagi pasal keterreran aku dan kekiutan aku.

Hmm, pasal orang yahudi camtu ke tak dekat sinilah problem with Malay Muslims. We generalize people. Jews are like this, Christians are like that, all Chinese makan babi.

The thing is everyone, no matter what religion or race, is like you and me. Yes, in some aspects, we're defined by our race and religion but banyak je variants.

Hassidic Jews, like Wahhabi Muslims and Catholic Christians, champion orthodoxy over innovation as opposed to some Protestant denominations and some school of Sufism yang stress the individuality of worship.

And ramai je Christian, Jewish dan Muslim liberals yang percaya bahawa cerita-cerita dalam kitab suci shouldn't be taken 100% literally dan most of them are true but metaphorical.

In other words, kita takleh kata Jews pentingkan Science sama level ngan Religion. Sama jugak kita takleh kata pandangan semua orang Islam semua sama dengan pandangan akak-akak senior kau tuh.

Kesimpulannya, setiap orang ada view sendiri and all those views are valid and true, at the very least true to the ones who give that view if to nobody else. Sebab tu kita takleh nak kata Jews think like this or Muslims must do this.

Paham ke tak? Aku macam cakap banyak gila. Confused pulak aku korang paham ke tak.

Fuzzy A! said...

Oh and aku memang setuju dengan pendapat asimilasi kau. Orang kata Tuhan tu везде/everywhere tapi boleh pulak asingkan agama dengan sains. Kalau dah везде, maksudnya Tuhan ngan sains tu takleh lah dipisahkan.

Anonymous said...

So, the root of what I read above me probably is - don't generalize one's religion because even in one religion there are a lot of branches of views that we don't really lucidly have an idea about. Right?

And dude, that's what I have been saying. Many people today don't really embark and explore the religion as they supposed to do. They take only a part of the religion to be applied in their daily life and leaving the rest behind. It is normal to see people having this characteristic. Normal in a sense that it is both tragical and pitiful way.

Tak mengapa, kita dah masuk zaman nak kiamat pun.



Normallah.

Unknown said...

serius tapaham mesej. sebenarnya cik anonymous ni tak puas hati or what uh? i mean, from your message la, apa yang saya paham la kan, macam apa yang saya cakap semua salah je. macam, saya ni LIBERAL.

is that what you've been thinking?

Fuzzy A! said...

Masalahnya, kita tengok dari segi luaran and decide that that person is not religious or do not care about religions.

I know a lot of people from all kinds of religion who look like hooligans but are deeply spiritual. Just because they don't conform to your criteria of being religious, that doesn't mean that they're not.

Takde sapa dapat tahu siapa 'explore the religion' or not unless they're God.

Judge not lest ye be judged, it is written. Kalau kita explore sangat religion tapi tak ikut, apa beza kita dengan orang yang don't give a fuck about religions?

Bak kata orang, kata dulang, paku serpih, cakap orang dia lebih. Saya Karam Singh Walia melaporkan untuk Buletin Utama TV3.