Tuesday, August 31, 2010

Merdeka Yakek Special: Born to be a Jay-born?

8:07 AM

Already 11:26 p.m. Right now. 31 August 2010. As i promised, i wanna do some photo hunt today. And i did it. =). well my post is kinda serious right now. Where the hell is my sense of humor O.o? Im not a joker anyway. Okay, change your mood !!!!

*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*+*

Senang cakap penggunaan bahasa melayu adalah lebih praktikal kerana segala benda yang nak dicakapkan akan menjadi dengan lebih senang. Eh, lame kan aku tak mencarut dalam blog. I mean gile lame kan aku tak mencarut bebanyak dalam blog. FWAH. *Tepuk Dada*. !Pempuan jangan buat macam ni!. -.-"".

Anyway merdeka ni amat indah. tenang aman. segar bugar. sampai aku bangun tido pukul 1 p.m. tak shempat ai nak keluaq tangkap gambaq pagi-pagi tau. Sudah, ape ke bakal hubby ni bangun lambat. Well, basically, after menunaikan beberapa perkara wajib seperti makan/sahur, sembahyang, dah umpama mendapat lesen free ye untuk anda tido selepas tuh. walaupun makruh. Jangan tido lepas subuh. eh ye ke makruh ? (0.0)? FYI, jam aku memang totally dah menjadi european style. i mean jam biologi aku. everyday, malam aku akan hidup, siang aku akan hibernate. sehibernatenyaaa <3>

*enough babbling*
-tau tak aku penah membebel time chatting sampai orang tertido tunggu aku habes membebel. padahal baru 10 ayat pendek aku tulis. ye sekarang aku membebel lagi.-

LETS START WITH SOMETHING FRESh. GrEeN!!!!!


i am so obsessed with green. it just that stupid green visa card which made me into trouble. well, aku ade terbaca post orang tuh. die cakap enough with problem orang laen. aku tapasti sape die maksudkan, tapi serious aku terase la jugak. >.<

can someone tell me that this flag doesn't mean anything ? or is it just a flag. a stupid flag.

banyak perkara yang aku lihat daripada dunia ni masih tidak terkeluar daripada kancah/tampuk politik itu sendiri. kita dilahirkan di bumi malaysia. well, practically memang kita lahir disebabkan dengan kuasa Tuhan, but di negara Malaysia. Salahkah untuk mencintai negara tanah tumpah sendiri? Salahkah? Tak salah bukan? Cintai agama cintai negara. Tapi berlainan situasinya sekarang. Erti kemerdekaan itu sendiri tidak dihitung. Hey, rakyat malaysia terlalu senang. semua nak semua dapat. cuba tadapat satu benda. Mau dicacinya kerajaan. Itu tidak kena, ini tidak kena. Mula membezakan dengan negara-negara lain. DAN AKU PELIK, KENAPA NAK MEMBEZAKAN DENGAN NEGARA YANG HANYA MURAH SEDIKIT BARANGANNYA, TAK DIBEZAKAN DENGAN BERJUTA (?) NEGARA LAEN YANG JAUH LAGI MAHAL BARANGNYA ? Well itulah senario sekarang. Kita tidak pandang yang baik. Semua yang dipandang hanyalah yang jahat. Yang buruk. Owh, mesti marah aku cuba berpolitik kan?

Takpe. Aku just nak kongsi je. Aku dilahirkan dikalangan orang yang sangat sederhana. tapi berjiwa ingin membangun. Hah, korang apa tau. walaupun aku nak beli itu nak beli ini, tau tak, kalau kalau aku nak beli bende mahal, aku jenis tak pikir panjang kalau die ade offer (?), but lepas tuh aku makan pasir la. Hahaha. tak lawak. Kebanyakan orang sekarang dah senang. Sebab tuh tak kenal erti susah, dan grateful bila dibantu orang. Sebab dah dapat semua kan? Nak apa? pergi oversea? DAH. high class punya education (seriously)? Dah. Balik suruh berkhimat? Haram. Most if students especially in Australia lagi la tanak balik. Bangga dapat gaji banyak kat sana. Ye la kan, macam la ko pergi tu ko yang bayar. Rakyat Malaysia yang bayar. Kerajaan Malaysia yang bayar. Ape ko tau? BANGGA. Bangga-la, dah dapat title doctor, boleh cakap pendapat sendiri macam "malaysia sangat teruk, pengangguran belambak, kerajaan tau melantak duit rakyat, corruptions.." dan sebagainya. Biasalah. ADA KUASA kan? Keluarga kami di kampung banyak dibantu. Dan memerlukan bantuan. Dan jangan sesekali cuba menaikkan "jangan harapkan bantuan je..." sebab itu adalah statement bongkak. Macam yang terjadi kat kampung aku.
Malaysia sues you with a red card !!!

Perkara normal bila kita dah senang yang akan terjadi ialah-lupa diri. Lupa tanggungjawab. Mula mula lupa, then bangga, and at last menjadi rasa berkuasa. Pernah tak kita dengar ada orang berterima kasih macam ni "usaha menjadikan badan pencegah rasuah kepada suruhanjaya pencegah rasuah merupakan langkah yang effisien" di lidah rakyat? tidak kan sekarang? Semua cakap "kenapa tidak tangkap si rasuah tut tut itu?". nampak kan? semua nak yang buruk. sekarang mentaliti kita lebih percaya apa yang sebaliknya, bukan yang depan.

contoh simple analogi:

ahmed: eh ko tau kan die dapat BMW? Die berjaya menjawab soalan jutaria tuh dengan tepat doh.
Mat Yip: Ye ke? PErh Hebat la die tuh.
Kucalana: Ko tau kan sebenarnye die dapat tuh pun sebab die curi skema jawapan.
Mat yip: Ye ke? Patutlaaaa.

See, secara psikologinya sekarang, mentaliti kita lebih kearah opposing, percaya yang negatif. sape nak pecaya yang betol. Walaupun yang opposing tuh tipu, kita tidak nampak yang baik, kita nampak yang jahat. itulah yang mesejnya. hal ini termasuk aku pun. sebab itu kita harus menjadi rasional, apa yang betol usahlah dilupakan juga, apa yang salah kita perbaiki, bukan gaduh sana sini, BERPECAH. TIDAK MAHU BERSATU. BUAT APA? ATAS DENDAM KESUMAT DAHULU? kadang-kadang aku tapaham ulama'. aku yang berfikiran normal, tau perpaduan itu perlu. bila bersatu padu, kita mampu berjaya, dakwah sama sama dikembangkan. dakwah tidak termasuk kepada non muslim sahaja, tetapi muslim jugak. apalah yang payah sangat?


nampak kan bangunan ini? dahulunya ada bendera disini. kat tengah tuh ha. mana perginya bendera ni? *ini maybe untuk segelintir bahagian masyarakat, tapi ameklah pengajaran*


ni bendera itu dipindahkan ke sini pula. Apa yang terjadi sebenarnya? (*NB: ayah aku yg letak kat tengah dulu, skrg 'orang lain' pulak yg letak kat sini? ini bendera malaysia, bukan UMNO. kenapa sanggup kau khianati malaysia sampai ke tahap ini?

Sedikit ringkasan mengenai bangunan ini. Bangunan ini dibina dan dimajukan dengan duit kerajaan negeri pulau pinang dahulu. kerajaan sebelum PRU sebelum ini. Semua ini adalah hasil keringat ayah aku dahulu, bersama rakan rakannya. Betapa ayahku menumpahkan keringat terhadap bangunan ini. mencari tanah, pergi sana sini cari perabot, beli kerusi pejabat celcom yg terpakai. Skarang hanyalah tinggal di Bangunan Tadika ini, yang dikata 'hak kerajaan' oleh masyarakat tertutup kampung ini. senang cakap pembangkang bodoh ni. maaf aku terpaksa berkasar dalam bahasa, tetapi aku yakin dan pasti 80% pembangkang di luar kampung ini tidak sejahil mereka mereka yang di kampung aku ini, Insya Allah. Ye, dimana bendera itu digantung sebelah kanan dewan. Aku tak suruh korang berpolitik or sokong UMNO or what so ever, but fikirkanlah dimana kita sekarang? kenapa hendak bermusuh? perlukah berpuak puak? assabiah? merdeka kah minda domestik kita ini? takperlu minda international ye? Aku sendiri kaget apabila dikhabarkan mengenai hal ini. bagaimana si puak puak ini merampas dewan ini ye? ye memang ini hak kerajaan negeri, tapi tergamak ko merampas dengan cara begitu hina tanpa diplomasi (menyruh orang mengetuk segala lock di pagar, and pintu2 dewan, buang and ganti yang baur, without any notification).

dan ingat didalam itu, jugak ada hak orang laen, barang brang yang dibeli oleh pihak merah. apa yang difikirkan oleh manusia tertutup mindanya ini hanyalah bangunan. ada cubaan untuk memberi diplomasi kaki dan tangan kepada hamba hamba Allah ini, tetapi rasionalnya, ayah aku fikir, sabar itu separuh daripada iman. satu hari Allah akan balas.

well maybe itu hak kerajaan negeri. Tetapi apakah hak orang laen kamu mampu memperkotak katikkan seolah olah sampah? dewan ini yang dahulunya digunakan untuk para mak cik-mak cik tua untuk mengaji al quran, ilmu tasawuf, (semua berelemen ukhrawi, bukan buat bar), malah hak ini dinafikan oleh MASYAKAT YANG BERNAMA ISLAM 'SEJATI' yang begitu yakin tidak masuk neraka ini. well, bila aku cakap sentimen neraka ini, aku tapernah pulak ye nampak orang orang yang tegar ini pergi sembahyang jumaat. apatah lagi jemaah zohor asar maghrib. untuk menampakkan semangat assabiah yang tiada kompromi terhadap perpaduan kita umat islam, sedangkan masjid di sebelah rumahnya tidak pernah menjejakkan kaki pergi sembahyang jemaah, tarawikh dan sebagainya, sanggup pergi ke surau kampung sebelah yang ada geng geng sehijau sehati sejiwa. apakah dosanya masjid itu? berunsur biru maka tidak boleh sembahyang? al fatihah kita lain lain ke?

saat aku melihat bendera ini aku terasa sangat bangga sekali. kenapa tidak orang yang mempunya kondominium, banglo, dan sebagainya mempunyai semangat sebegini untuk memerah keringat mengibarkan bendera ini? ouh faham krisis ekonomi. barang mahal.




juga di kedai rambut...=)))

konklusinya: aku teringin sekali kita bersatu. semua orang inginkan kebaikan. tidak perlulah segalanya kita halalkan cara walaupun kita salah sekalipun. yang salah tetap salah. hitunglah betapa BERUNTUNGNYA kita di bumi Malaysia. Maybe rakan rakan ku akan berada di UK, Canada, Australia, Greece, Scotland (UK), Ireland, Mesir, USA which is negara-negara yang maju, kaya, jauh lagi senang, hebat, ada life, lebih daripada kehidupan di Malaysia. Walaupun aku berada di Russia, tidak sehebat korang, namun perkara yang paling aku cintai mengenai russia adalah, erti sykurku pada Allah terhadap nikmatku di malaysia. harap korang hargailah malaysia. jangan lupa asal usul. kita islam, kita malaysia, kita anak merdeka. namun jangan lupa, kita penentu generasi merdeka.

Sekian salam yakek yakek. Maaf jika ada tersalah kata. Saya ikhlas. Ambillah la jernih, buang yang keruh. Wassalam.


A 14 years old web designer from Kairouan, Tunisia. And then you write some more information about yourself like this to fill out the space that is left.

0 yakek: