Tuesday, September 7, 2010

D- FOR THE DOL. DODOL !!!

10:17 PM
semalam:

aku: tok nak buat dodoi (dodol) dok raya ni ?
tok: dok rasa tak buat dah kot. doh tinggai berapa hari lagi ja ni. dok rasa tak buat kot.
aku: alaaa tok buat laaa, bila lagi cik nak merasa pun. dah la dapat cuti free-free.
tok: *muka berat*
aku: alaaa tok buat la....
tok: bukan tak mau buat pon, tok sat gi penat, renyah (payah) nak buat dia pon. tok dah tua tak larat kedarah aih nak buat.
aku: laaa, tok takyah risau pasai tu pon. ni ha, orang yang dok cuti ni, meh cik tolong tok, bukan nak gaduh payah.
tok: hhwooo..ingat nak kacau dia sat ja ka ? pada lama nak mampuih hwo.
aku: takpa. esok tok buat la. dan lagi pon ni.
tok: esok mai awai2 pagi. pukoi (pukul) tujuh mau ada dah kat sini.

*esok*

nah. pukul 9 baru. NAK BANGUN DARI TIDO LEPAS SUBUH/SAHUR tu ha. cesss. luckily my brother woke me up. if not, *sigh* kempunan ler. so then i rushed to my tok's house. well, here in penang, we called tok for grandmother, erk, some other places like Pahang (?) they use Tok Wan for grandmother. Here, tok wan is for grandfather. Well, 'wan' actually suites men better aite? Anyway, WHY DODOL? What on earth dodol is? Well, since, maybe y'all too much been raised in cities/towns and even for other visitors/ tourists who come across this blog wanna know, dodol is a type of traditional Malaysian food. Delicious gummy-like food. Totally sweet. It is made of brown sugars, white sugars, santan (a juice from matured coconut, not the young green one), and flour (a special type of flour called 'pulut' flour). just put it together, then just stir it. Usually, to dodol was made before Hari Raya Daya (Eid Day) for the muslims in Malaysia, not sure in Indenesia though. It is seldom (maybe not) in small quantity. We make it in large quantity. Why ?

It's not that we eat much. Urgh, if y'all wanna eat all, totally should think twice, it's just like you putting a superb belly fats around your waist. Yeah, it is full of fats. Totally full. So, if you wanna try some, just try it about 3-5 bits. If you wanna keep slim dawg.

Since we, Malaysians, suke sangat kan makan makanan yang modern, cam, kuih nak yang update update je (kononnye la), like almond london la, cornflakes (faveret aku doh, bini aku kene master buat ni, kalau tak 13 talak aku kasi hahaha), cococrunch la, nescafe la, tart tart la, when things semakin menjadi modern sangat, aku rasa sangat muak. I mean for me la. Like, having seluar zara costs about hundreds kan, in the end dah muak, mula la nak beli seluar-seluar murah. Here in malaysia, everythings is about quality. Macam kat Russia, yang mahal je la quality, kalau tak, haish, harummm ler aku nak pakai. Buruk okeyh. cutting ntah pape.

semalam aku beli kasut converse. rm30 ringgit. hijau tiau ! Murah gilerrr.

*lari point*

so try la buat makanan tradisional ni. Bile lagi nak buat nak belajar. kite je generasi last. Kite kene belajar buat, kesabaran dan kekuatan nak baut ni payah woah. Lenguh ni ha tangan aku kacau mende alah tuh. Harap berbaloi la. tak rase lagi ni. tapenah penah pon aku nak makan sangat dodol. it just aku nak enjoy buat tuh. and aku terase tergerak hati na pertahankan budaya aku ni. so kepada anak anak dare di luar sane, enoughla nak merempit, have fun this that, better dok rumah pertahankan apa yang perlu kita pertahankan, tradisi kita.

so anyway, Selamat Hari Raya (sengal banyak kali dah greet =P), enjoy the pic yang ditangkap iPhone ni, bukan dslr aku, so paham2 la kan quality sesucks mane.



menggelembung woah. *Blup Blup*
*Kadewudek*
itulah aku panggil die. 0.000045 saat lepas tuh aku kene finger-F ngan die. *sigh*. owh ni adik aku btw. mmg berbeza.

tok tekun. fine muke die jadi cam tuh sebab asap. aku adalah amat tak tahan dengan asap. aku kacau kejap, kalau ade asap, aku OUT!!!! tu la maksud aku cabaran jugak tuh.


rindu woah nak pakai terompah ni. haha. purple lagi tuh. tok aku punya okeyh ?



ni ha bara api. skill ni sampai sekarang aku tak tau camner nak buat bara api. sumpah aku rasa lama gila.

kacau kacau !!!
p/s: nampak tak buku histology kat situ. pergh medik tak aku?

satu ketika ketika adipocyte ni merupakan white adipocyte

semakin bertukar ke arah brown adipocyte

nak sikit ah tuh....c'mon!!!
sigh last sekali habis jugak pon. dalam 3 jam stirring non stop. perh perh.

HAPPY EID!!! Lagi 1 hari je lagi.

member-member kau kat Volgograd Russia raye esok. wah wah, raye awal gila. *gelabah sehari je kan*. Selamat hari raya sungguhpun korang dalam kekurangan. Special greeting kepada:
1) Syamil Menza
2) Suffian Syukor
3) Elias Adam
4) Etie Aziz

Selamat Hari Raya !!!

p/s:
  • Jangan la semua benda nak kait engan freemason sangat. tau la tengok the arrival, aku tengok sampai habis jugak, tapi takyah lah gelabah sampai ko fitnah itu ini. Ingat SYAK takpe, jangan FITNAH, sesungguhnya dosa fitnah lagi besar daripada dosa membunuh. So kalau syak terus g bunuh, jangan fitnah, dosa lagi kecik. BUnuh la Najib tuh. Tapaham aku manusia ni. -.-"""
  • Rancangan Ray William Johnson adalah sangat best dalam YouTube. Try la tengok !
  • Album Linkin Park yang baru sucks. Blackbird je best.
  • Lagu raya adalah best didengar sekarang.
  • Jangan makan mamak sangat. pempuan lagi la. Nanti malas masak, terus tak tau masak. Jatuh saham woh.
K salam Yakek Yakek. Bye-bye !

A 14 years old web designer from Kairouan, Tunisia. And then you write some more information about yourself like this to fill out the space that is left.

2 yakek:

Shafinaz said...

cis,xhbs hbs mengeji mkn mamak.weyh.ake sngt terror wat cornflakes madu tu weyh.blehla aku apply jadi bini ko kan?hahahaha

Unknown said...

eh scafiiiii....ko tau buat madu tuh keeee? serius ko tau beli kueh madu tuh kat bazaar?? *tepuk2*

aku pun tau beli kueh raye la. jangan harap aku nak caye ko leh buat.

okeh fine aku pecaya sbnrnye. ngeh.

btw, ko takleh apply utk jadi bini aku since ko dah berpunya. jagan maen kayu tiga lorhhh.